Pojištění vozidel - novinky


Schvalování zákona týkajícího se povinného ručení se v poslanecké sněmovně o něco opozdilo a oproti předpokládané účinnosti 23. prosince 2023 to vypadá, že začne platit až v prvních měsících roku 2024. 

Podle aktuálních informací ale můžeme nyní počítat s následujícími novinkami :


Navýšení minimálního limitu plnění

Zvýší se minimální limit u povinného ručení z nynějších 35 milionů korun na 50 milionů korun pro újmy na zdraví i škody na majetku. Některé pojišťovny už nyní limity ve výši 35 milionů nenabízejí. Klientům se staršími smlouvami navýší většina pojišťoven limity automaticky a zároveň by měla zachovat současné ceny. 

Zelená karta jen do zahraničí

Další novinkou bude zrušení zelené karty. Policisté při kontrole budou mít možnost si vše ověřit elektronicky díky propojení registrů, proto ji vůbec nebudete muset mít u sebe. Vydáte-li se na cesty mimo Českou republiku, jako mezinárodní doklad o pojištění bude zelená karta platit i nadále. 

Za pojištění odpovědný provozovatel

Zákon přenáší odpovědnost za uzavření povinného ručení z majitele vozidla na jeho provozovatele. Týká se to především aut pořízených na leasing, kde je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem budoucí majitel. V ostatních případech to ale neznamená, že by například potomci, kteří jezdí s autem rodičů, museli běžet do pojišťovny a uzavírat povinné ručení na sebe. Z pohledu zákona je zásadní, aby vozidlo bylo pojištěno, a zda smlouvu uzavře vlastník, provozovatel nebo pojistník je jedno. Nebude tak dotčen ani systém bonusů a malusů (slev a přirážek). Informace o bezeškodném průběhu budou pojišťovny dále posílat na Českou kancelář pojistitelů za pojistníka i provozovatele ...

Elektrokoloběžky, traktůrky, elektrokola .. 

Povinné ručení začne platit také pro elektro-koloběžky a další vozidla jako zahradní traktůrky nebo třeba golfové vozíky, kde je hlavním zdrojem pohybu motor. Netýká se to tedy elektrokol, kde je převážně lidský pohon. Povinnost sjednat povinné ručení rozhodne, zda prostředek dosahuje rychlosti vyšší než 25 km/h, případě 14 km/h při hmotnosti vyšší než 25 kilogramů. 

Speciální produkt pro elektro-koloběžky a jiná vozítka pojišťovny zatím nechystají a začlení je do existujících produktů, vznikne předběžně nová kategorie vozidel. Zde můžeme počítat se základním pojistným v řádech stokorun za rok.

Nově také na závodech

Povinné ručení se začne vztahovat i na oblast motosportu, kde bude odpovědnost ležet na pořadatelích akcí, kteří budou muset zajistit pojištění pro jednotlivé závody, ale i testovací jízdy, školení a přípravy jednotlivých akcí.

"Pápá" velký techničáku

Od 1. ledna 2024 začnou platit změny, které zavádí novela zákona o silničním provozu. Postupně se tak začneme loučit s velkými technickými průkazy. Tzv. velký techničák ponese nově označení Osvědčení o registraci vozidla, zkráceně ORV, které člověk získá až po registraci vozidla. Do registru v případě nově registrovaných vozů zamíříme s tzv. COC listem, který získá majitel při nákupu vozidla od výrobce. Na registru vám pak ORV vystaví i při přeregistraci starších vozů, takže velké technické průkazy budou postupně zcela nahrazeny.


O dalším průběhu vás budu informovat. V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.